Existuje pouze jeden způsob, jak účinně a zcela odstranit nadměrnou spotřebu motorového oleje u motorů TSI/TFSI.
Je nutné provést kompletní generální opravu motoru s výměnou vadných pístů za písty třetí generace, které vyrábí výhradně společnost Kolbenschmidt.
Tento německý výrobce vyrábí písty pro většinu evropských automobilů, včetně značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda.
Při takové opravě je také nezbytné opravit opotřebované vložky válců, vyměnit ložiska klikového hřídele a repasovat hlavu motoru, stejně jako namontovat všechny nové součásti pohonu rozvodového řetězu a všechna těsnění, která musí být při opravě odstraněna.
Jakýkoli jiný způsob opravy nezaručuje, že se problém brzy nevrátí.
Pokud uvažujete o opravě svého vozu s nadměrnou spotřebou oleje, přečtěte si náš článek až do konce.
Než si vyberete dodavatele, který takto závažnou opravu provede, zeptejte se, jakou dostanete záruku, a přečtěte si recenze zákazníků, kteří využili služeb vybraného servisu a najeli alespoň 50 000 km. Vyplatí se také zjistit, jaké díly servis používá, jaké má vybavení a jaké má zkušenosti.
Oprava motoru je jako operace otevřeného srdce: dobře ji provádí pouze několik kardiologů na specializovaných klinikách, nikoli praktičtí lékaři.
Stejně jako ani ten nejlepší lékař nemůže provést operaci bez správného vybavení, ani velmi dobrý mechanik nemůže správně provést opravu motoru bez správných strojů a vybavení. Doufejme tedy, že nedopadneme jako ve známém rčení „operace se povedla, ale pacient to nevydržel“.
Vzhledem k vysoké poptávce po takové službě v Polsku vzniklo mnoho firem, které se snaží opravit problém s olejem v motorech TSI/TFSI. Ve snaze získat zákazníky nabízejí neznámé servisy obvykle opravu mnohem levněji, než je cena samotných dílů, které údajně vyměňují. Nehledě na to, že ve většině takových dílen nedostanete na opravu fakturu ani záruku; rozhodně vám nevymění všechny díly, které je třeba při opravě motoru vyměnit, a to ani v rámci údajně zdarma poskytované služby, přičemž si účtují značné příplatky za montované díly.
Mechanici nabízející levné opravy TSI obvykle písty vůbec nevyměňují, ale pouze přepracovávají staré. Úprava spočívá v obrábění drážek v opotřebovaném pístu tak, aby se do nich vešly širší kroužky, což údajně vyřeší problém vyškrabávání oleje z válce. Pokud se to podaří (píst se při soustružení nezlomí a drážka není příliš velká), může to problém na nějakou dobu částečně vyřešit. Částečně proto, že bezprostředně po takové opravě spotřebují motory 0,2 až 0,5 litru oleje na tisíc km - jsou v rámci normy povolené výrobcem, takže nesprávnou opravu jim nelze vyčítat. Po ujetí 20 až 50 000 km se problém opakuje, protože kroužky se připalují. Často dochází k prasknutí takto oslabených pístů. Pak je nutné motor znovu generálně opravit. Po takovýchto levných „opravách“ jsme již opravovali mnoho motorů.
Některé servisy vyměňují písty pomocí levných náhrad, které jsou již několik let k dostání v prodejnách spotřebního zboží. Takové řešení je sice lepší než obrábění opotřebovaných pístů, ale bohužel také neodstraní problém úplně a navždy. Žádná z levných náhrad není pístem třetí generace s vylepšenou konstrukcí. Většina mechaniků navíc do bloku s opotřebovanými válci montuje nové nebo přepracované písty, což je zásadní chyba. Takovou opravu nelze označit za dobře provedenou.
Motor vyjmeme z vozu a poté z něj odstraníme veškeré příslušenství. Samotný blok motoru (blok s hlavou a vanou) rozebereme na základní díly.
Odstraníme všechna těsnění, ložiska a písty. Tyto součásti nikdy nepoužíváme k opětovné montáži do opraveného motoru. Vždy používáme nové.
Všechny ostatní díly jsou předem očištěny a poté odeslány do ultrazvukové čističky, kde jsou důkladně a precizně vyčištěny od všech nečistot pomocí technologie kavitace ultrazvukových vln. Tato nejmodernější metoda čištění zajišťuje dokonalé vyčištění všech součástí motoru i v těch nejhůře přístupných místech, jako jsou olejové, sací a výfukové kanály, aniž by došlo k jejich poškození nebo poškrábání.
Po tomto čištění následuje důkladná kontrola, přesné měření, posouzení opotřebení a stavu a ověření součástí, které jsou vhodné k opětovnému použití. Blok a hlava motoru se zkontrolují na těsnost olejových a vodních kanálů. Pokud jsou zjištěny netěsnosti způsobené prasklinami, je hlava nebo blok vhodný pouze k výměně. U motorů TSI je tato situace velmi vzácná, pouze v případě vnějšího mechanického poškození (po nehodě) nebo poškození způsobeného neobratnými pokusy o opravu.
... a opět proběhne čištění ultrazvukem. Klikový hřídel je změřen a zkontrolován z hlediska opotřebení, počítačově otestován a vyvážen, a poté je honován. Pokud neprojde testováním, je vyměněn. Hlava motoru se hobluje, vyfrézují se sedla ventilů, zabrousí se nebo vymění ventily a namontují se nová vodítka ventilů a těsnění. Po celém procesu se zkontroluje těsnost sacích a výfukových kanálů. Při montáži motoru používáme pouze originální díly od firem vyrábějících pro koncern VAG. Na detailech nešetříme. Vyměňujeme všechny opotřebované díly a díly, které by měly být vyměněny v souladu se servisními pokyny výrobce. Veškeré opravy provádíme dle pokynů výrobce a používáme příslušné nářadí a odborné nástroje doporučené výrobcem.
U všech motorů TSI a TFSI vyměňujeme písty s kroužky a používáme nové písty 3. generace. Vyměňujeme všechny šrouby, těsnění a svíčky, které výrobce vozu doporučuje při opravě motoru vyměnit.
Podívejte se na následující video, které jsme pro vás připravili. V něm vám krok za krokem ukážeme, jak probíhá oprava motoru TSI nebo TFSI.