Nadměrna spotřeba oleje

Automobily Volkswagen, Audi, Seat, Škoda s benzinovými motory o objemu 1,8 a 2 litry s označením TSI nebo TFSI; vyrobené v letech 2008 až 2015, mají velmi vysokou spotřebu motorového oleje.

Po ujetí asi 100 tisíc kilometrů dokážou již spálit dokonce jeden litr oleje na každý tisíc kilometrů.

Tak vysoká spotřeba oleje je způsobena vadnou konstrukcí pístů, jejichž kroužky slabě stírají olej ze stěn válců.

Olej, který zůstane ve válcích, shoří během pracovního zdvihu.

Ze spáleného oleje vzniká ve válcích motoru popel, který po smíchání s olejem vytváří saze.

Takové mastné usazeniny způsobují spékání kroužků v drážkách pístů, v důsledku čehož kroužky hůře stírají olej, a jeho spotřeba tedy neustále roste a stává se velkým problémem.

Pokud tento problém budeme ignorovat a neprovedeme opravu:

Saze, které se hromadí v olejových kanálech, způsobí jejich ucpání.

V následku toho může dojít k poškození turbodmychadla nebo dokonce i úplnému zadření motoru.

Pokud se ucpe olejový kanál vedoucí do hydraulického napínače rozvodu, dojde k uvolnění řetězu, což bude mít za následek posunutí rozvodu.

Motor se pak zastaví v důsledku kolize ventilů s písty.

Pokud máte takové vozidlo a již máte problém s velkou spotřebou oleje.

Neváhejte s opravou!

Náklady na opravu zadřeného motoru jsou vyšší než náklady na motor, který pouze spaluje olej!

V této videoukázce ukazujeme, jak opravujeme motory TFSI, které spalují obrovské množství oleje.

Proč motory TSI a TFSI spotřebovávají olej?

V motorech 1,8 a 2,0 označených jako TSI nebo TFSI z řady EA888 byly použity písty s velmi tenkými kroužky, co mělo snížit tření (snížením kontaktové plochy). Snížení ztrát energie absorbovaných třením mělo vést k menší spotřebě paliva a tím k redukci emisí CO2, aby se splňovaly stále přísnější normy Evropské unie. Bohužel použití tak tenkých kroužků byla chybou konstruktérů těchto motorů. Ukázalo se totiž, že jsou příliš křehké a nesplňují dobře svou funkci sběru oleje ze stěn válců, zanechávajíce větší část v hořákové komoře. Olej, který zůstává na stěnách válců, je spalován během pracovního zdvihu. Proto tyto motory spotřebovávají velké množství oleje od samého začátku jejich používání. Tenké kroužky navíc velmi rychle ustupují, což způsobuje stále horší sběr oleje. Čím více oleje je spalováno. Navíc během spalování oleje ve válcích motoru vznikají nánosy, které způsobují ucpávání kroužků pístů, což vede ke zhoršenému sběru oleje a jeho spotřebě se zvyšuje stále rychleji, což se stává stále obtížnějším. Takto vypadá starý píst vyjmutý z motoru 2,0 TFSI s najetými 84 tisíci kilometry, který již spotřeboval přes 1 litr oleje na každých tisíc kilometrů.

Tłok TSI
Nánosy hlavy válce

Nánosy, které vznikají během spalování oleje, se dostávají mezi píst a stěnu válců a způsobují vznik svislých rýh na povrchu válců.

Nánosy z hořícího oleje se také ukládají na ventilech, často způsobující jejich neuzavírání, a k zaseknutí ventillových vodítek.

hlava válce
Zatartá hlava válce

Nánosy se olejem mohou vést k ucpaným olejovým kanálkům, což způsobuje nedostatečné mazání, což vede k zatření součástí. Na fotografii horní části hlavy válce s zatřenými vačkovými hřídeli.


© 2024 Autorem a vlastníkem tohoto webu je Vag-Expert