Během provozu každého spalovacího motoru dochází k opotřebení jeho součástí v důsledku tření. Při pohybu pístů v válcích dochází k opotřebení jak písty, tak zejména pístní kroužky a válce. V důsledku opotřebení pístní kroužky stále hůře odebírají olej ze stěn válců a zde zůstalý olej je spalován. Tímto způsobem se do spalovací komory dostává většina oleje spotřebovaného motorem. Navíc olej může pronikat do válce prostřednictvím opotřebených ventilkových těsnění a příliš velkého vůle ventilkového hřídele ve vodícím líci. Třetím místem, kudy se olej dostává do spalovacích komor, je opotřebený netěsný turbodmychadlo. Opotřebení všech těchto součástí je přirozený proces (stejně jako stárnutí člověka) a ovlivňuje každý motor. Problémem však je, že u současně vyráběných vozidel se často projevuje již po sto tisících kilometrech a někdy dokonce dříve, jako například u motorů 1,8 a 2,0 TSI s označením EA888. Většina motorů, u kterých máme problém s nadměrným opotřebením oleje, je vhodná pro celkovou rekonstrukci.